Fullvärdig, miljövänlig och etisk hälsomat

Vår mat lagas från grunden och så långt det är möjligt på lokalproducerade, färska, ekologiska och oraffinerade råvaror, delvis från vår egen trädgård. Hos oss äter vi en helt växtbaserad kost och följer Svenska Livsmedelsverkets rekommendationer. Vårt pedagogiska arbete kring maten gör att barnen lär sig att smaka på och äta en varierad och mångfaldig kost. Följ gärna vårt matkonto på Instagram!

Alla barn får vara med från ungefär 3-års-åldern och hjälpa till med matlagningen som ”veckans lilla kock”, detta för att tidigt utveckla deras medvetenhet, lust, intresse och kunnighet i hantering av nyttiga och riktiga livsmedel. Målet är att barnen lär sig var maten egentligen kommer ifrån, så vi tar med barnen i trädgården för att odla, vårda, vattna och skörda gemensamt våra grönsaker, frukter och bär, örter och ätbara blommor. Vi använder också en del nyttiga vilda växter, svamp och bär i vår matlagning. Barnen lär sig att uppskatta dem och skilja från giftiga växter. Barnen skall också tillägna sig en grundläggande uppfattning om miljövänlig och hälsosam mat.

Alla måltider är fullvärdiga och anpassade efter barnens fysiologiska behov, hälsofrämjande, goda, färgglada, aptitretande och omväxlande. 

Lek och lärande i Blåbärsbarnens familjedaghem

Här får alla barn uppleva en rik och meningsfull vardag i nuet i förening med att verksamheten allmänt präglas av en positiv framtidstro. Läroplanen för förskolan, lpfö18, är vägledande i verksamheten. Som familjedaghem har vi medvetet valt bort att använda datorer i vårt pedagogiska arbete.

Vi tänker såhär: När barnens behov av anknytning, trygghet och omsorg är uppfyllt kan de lära som bäst.

I vårt familjedaghem vävs utveckling och lärande in i den vardagliga verksamheten. Dels med hjälp av välplanerad och målinriktad undervisning och att uppmuntra barnets naturliga lust och nyfikenhet samt genom att vi skapar utrymme för att följa barnens initiativ att undersöka saker som de spontant visar intresse för och förundras över. Allt lärande pågår på ett lek- och lustfyllt sätt.

Musik är viktig för barnens intellektuella, motoriska, sociala och emotionala utveckling. Därför ger vi alla barn från 3års-åldern möjlighet att lära sig spela Melodika – ett barnanpassat musikinstrument med pianotangenter. Det är unikt inom Vimmerbys barnomsorg.

Hos oss lägger vi största vikt på lek, väl medvetna om att det är leken som utgör barnets viktigaste aktivitet under hela förskoleåldern. Vi försöker organisera vardagen så att barnen får alltid tillräckligt med tid och utrymme för att kunna förverkliga sina lekidéer. Det finns ett genomtänkt, lättillgängligt och åldersanpassat urval av pedagogiska leksaker samt pyssel- och naturmaterial men också vanliga hushållsgrejer såsom filtar, kuddar, utklädningskläder, köksredskap mm.

Så mycket som möjligt förläggs lek och lärande utomhus för att nyttja alla fördelar med utomhuspedagogik såsom att främja barnens motoriska utveckling, mental och fysisk hälsa m.fl.

Om pedagogiska mål och dagsplanering

På Blåbärsbarnens Gröna Dagis har vi regelbundna tider för fria lek och planerade aktiviteter inomhus och utomhus, samling, måltider, utflykter, hygien, arbete, sömn och vila. Barn mår bra av rutiner som möjliggör en viss förutsebarhet och därmed trygghet som underlättar att barnens utveckling till självständighet i vardagen.

En balaserad dagsplanering som är avgörande för barnens fysiska och psykiska hälsa och välbefinnande. Vi varvar mellan aktiviteter och vilotider som anpassas efter barnens ålder och andra särskilda behov samt årsiter och barnens vistelsetider. Självklart finns undantag från schemat såsom fester, hela utomhusdagar eller längre utflykter.

Gemensamt med barnens föräldrar och hem

Föräldrarna/vårdgivarna är de viktigaste personerna i barnets liv. Hur skickligt den pedagogiska omsorgen än utformas, kan den aldrig bli något annat än barnets ”näst bästa” plats. Vi strävar efter att vara ett så hemlikt som möjligt komplement till hemmet. Vi gör allt för att uppmuntra föräldrarnas insyn och delaktighet i verksamhetens vardag. Deras tankar, åsikter och idéer välkomnar vi! 

Vi har regelbundna utvecklingssamtal, gemensamma utflykter, aktiviteter och fester tillsammans med familjerna. I vår slutna WhatsApp-föräldrargrupp uppdaterar vi dagmammor med inslag från dagisvardagen i form av bilder, korta klipp och text samt matsedel och annan info. På så sätt uppstår en liten dagbok av barnens tid hos oss. Självklart är det frivilligt att vara med i gruppen och om man vill att ens barn är med på bild. 

Utvärdering, dokumentation och uppföljning

Vi tar även korta minnesanteckningar om varje barns utveckling, framsteg, nya intressen, förmågor, önskningar och insikter, särskilda händelser, hälsotillstånd och annat som verkar viktigt för ett fortsatt pedagogiskt arbete. Regelbundet utvärderar vi barnets barngruppens utveckling som underlag för den kommande planeringen.

Familjedaghemmets praktiska verksamhet utvärderas varje år i en skriftlig kvalitetsredovisning. De äldre barn intervjuas för att få en tydligare bild av barnens synpunkter. Barnens arbeten samlas löpande i barnets individuella pärm som placeras lättillgängligt i daghemmet för både barnen själva och föräldrarna.

20191022_102826